onsdag 11 november 2009

Argos gärningar och Nipas rutiner

Nu har vi kommit in i huset. Eftersom vi saknar en del möbler är det fortfarande en hel del kartonger som inte blivit uppackade, men efter den här helgen bör en del av kaoset vara åtgärdat. Antagligen gör vi en resa till IKEA på söndag och då blir det att köpa garderober, en bokhylla och några övriga hyllor samt lite tillbehör till badrummet.

På lördag bär det av till Kiruna för att hälsa på hos Anita, hennes fästman och deras nyfödda dotter (två veckor gammal idag). Ska bli riktigt spännande att få se deras ögonsten.

Argo och Nipa mår alldeles utmärkt. De trivs i varandras sällskap och har full uppsikt över vad som händer på gården. De får mat två gånger per dag och promenader i princip dagligen (någon dag har promenad tyvärr uteblivit). På helgerna passar vi på att ta ut dem på lite längre turer. I söndags var det dags att klippa Nipas klor, och nog är jag lite förvånad över att hennes klor växer så pass snabbt i jämförelse med Argos.

En fågel (såg inte vilken art) fick sätta livet till igår eftersom den tydligen tyckte att Argos hundgård var en lämplig plats att vila upp sig i. Den visste uppenbarligen inte att Argo kan vara en ”farlig” och snabb vovve när det handlar om fåglar.

Något som Argo ibland gillar att göra när han blir uttråkad är att storstäda sin hundkoja, dvs. om man nu kan kalla att dra ut allting från hundkojan för att ”städa”. Har även lagt märke till att Argo är en hejare på att följa spår när vi är ute på promenad, så nu funderar jag på att försöka lägga något spår och se hur han klarar det.

Något som jag upptäckt med Nipa är att hon är snabb på att lära sig rutiner. Hon har vant sig vid att bli matad kring 06.30-tiden på morgonen och ifall man bestämt sig för sovmorgon så blir den aldrig långvarig… Hon börjar nämligen skälla så att man vaknar ifall maten inte kommit i rätt tid.

Under förra veckan fick jag veta att Nikitas nya ägare är nöjda med henne, och att de tycker att hon fungerar bra i fågelskogen. Det är roligt att höra att hon kommit till en så pass bra familj.

Under de senaste veckorna har jag inte haft tillgång till min dator, så jag har tyvärr inte kunnat söka fram några nygamla fotografier. Nåja, kanske att jag får möjlighet att ta några nya foton under helgen och lägga ut istället.

/Maria

2 kommentarer:

Sofi & Coda (mestosforsens Goliat) sa...

Hälsa ett stoort grattis till Anita från oss i Jämtland!

Anonym sa...

Det ska jag göra!

//Maria